Clients Kaupthing
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.
-20%
Le deal à ne pas rater :
Ecran PC GIGABYTE 28″ LED M28U 4K ( IPS, 1 ms, 144 Hz, FreeSync ...
399 € 499 €
Voir le deal

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

+6
Fernand
pp
jjc
Gilberte
CASSOUILLE
Francinou
10 participants

Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Re: 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  Migé Jeu 27 Nov - 20:49

Pour rappel, juin 2009 = élections régionales.
La CBFA dépend du FEDERAL . Donc, rien à voir !

Migé

Nombre de messages : 72
Date d'inscription : 17/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Y. Leterme - Meyrem Almaci

Message  grandgalop Jeu 27 Nov - 20:34

A l'attention de Lebae

CBFA ne serait-ce plutôt pas Comité Belge des Filous Associés ?

Allez, Bon courage à tous (et surtout n'oubliez pas que nous pouvons changer les choses en Juin 2009). bom

grandgalop

Nombre de messages : 107
Date d'inscription : 20/11/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Re: 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  guilders Jeu 27 Nov - 13:57

Ces politiques sont-ils des incompétents finis ?????????

Quand on est face à un problème, on cherche D'ABORD à le résoudre, ENSUITE on cherche les coupables.

S'il y a une fuite d'eau dans votre maison, est-ce que vous allez laisser couler l'eau en cherchant le coupable ou est-ce que vous allez en premier lieu colmater et ensuite réfléchir pq, qui, comment?


CASSOUILLE a écrit:Si je comprends bien leterme reste tjs à envoyer la patate chaude au lux et c'est la faute aussi de TA ,
mais la cbfa ??aucun renseignement mais il trouve cela bien sans doute!
quel aplomb quand meme

guilders

Nombre de messages : 466
Date d'inscription : 10/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Re: 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  lebae Jeu 27 Nov - 13:51

100% d'accord avec Fernand.
Moi meme j'ai envoyé un mail a TA pour leur demander si il était toujours oportun de préconiser KB 3 jours avant le gel des avoirs.
Meme aujourd'hui je comprends pas trop leur tableau: pq Monte Paschi (licence belge) n'est pas "Meilleures conditions" alors que DHB et Credit europe (licence NL mais tous 2 d'origine turque, et on sait que ce n'est pas rose en turquie) le sont.
Je pense qu'il faudrait effectivement beaucoup plus de rigeur lorsqu'il s'agit d'épargne que pour des fer à repasser.


A propos, CBFA = Ca Bouffe le Fric des Autres

lebae

Nombre de messages : 122
Date d'inscription : 13/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Re: 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  Fernand Jeu 27 Nov - 13:13

Entièrement d'accord avec ce dernier mail. Bien sûr la CBFA doit faire son travail MAIS test-achats et budget-hebdo doivent aussi faire le leur.
Ils ont recommandé l'épargne Kaupthing quasiment jusqu'à la dernière journée.
Dans le même ordre d'idée, ils ont recommandé l'achat d'actions Fortis et Dexia quasiment jusqu'à leur quasi-faillite.
J'espère que ceci va leur servir de leçons et qu'ils ne feront plus de recommandations sans vraiment en faire un suivi sérieux.
Il faut bien sûr écouter la CBFA et autres gendarmes mais il faut aussi lire la presse et écouter les déclarations de tous les acteurs énomiques importants dans ce pays et à l'étranger.
C'est pour eux faire cela qu'on les paient.
Actuellement, j'en apprends plus sur ce forum que dans la revue budget-hebdo.

Fernand

Nombre de messages : 18
Date d'inscription : 12/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty CBFA

Message  jjc Jeu 27 Nov - 12:17

Il faudrait que la CBFA contrôle TA de même que tous ceux qui donnent des "conseils" financiers!

jjc

Nombre de messages : 116
Date d'inscription : 16/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Re: 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  pp Jeu 27 Nov - 12:13

En effet, c'est qui qui est censé "surveiller" les banques dans notre pays ???

Test-Achats ou la CBFA ???

Que Test-Achats ai fait des erreurs et n'ai pas tenu compte de certains "clignotants" ou "avertissements" quant à la santé de l'économie islandaise, c'est une chose, mais que dire alors de la CBFA dont C'EST LE RÔLE DE SURVEILLER ET DE NE PAS LAISSER N'IMPORTE QUELLE BANQUE VENIR VOLER DES ÉPARGNANTS SUR LE SOL BELGE ???

CBFA ça sert à quoi ? Slogan de Manu.

Pour rappel, le président du CBFA n'est autre que l'ancien chef de cabinet de notre vice-premier ministre des finances et "président de fait" du MR, Mr Reynders.

pp

Nombre de messages : 622
Date d'inscription : 29/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty J-M Nollet

Message  jjc Jeu 27 Nov - 12:11

Un des rares francophones à nous soutenir activement!

jjc

Nombre de messages : 116
Date d'inscription : 16/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Et le SP?

Message  Gilberte Jeu 27 Nov - 10:58

Meyrem Almaci pose les bonnes questions notamment sur la responsabilité de la CBFA.
Je l’ai remerciée et elle m’a déjà répondu qu’elle continuerait à nous défendre.
Meyrem.Almaci@groen.be
Quid du SPa lui aussi dans l’opposition ? Je vais envoyer des mails, mais si vous avez des amis flamands donc électeurs, cela serait plus efficace.
info@s-p-a.be

Gilberte

Nombre de messages : 131
Date d'inscription : 21/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Re: 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  Francinou Jeu 27 Nov - 3:00

CASSOUILLE a écrit:Si je comprends bien leterme reste tjs à envoyer la patate chaude au lux et c'est la faute aussi de TA ,
mais la cbfa ??aucun renseignement mais il trouve cela bien sans doute!
quel aplomb quand meme

à mon avis, parfaite synthèse ...

Francinou

Nombre de messages : 373
Date d'inscription : 12/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty A LA CHAMBRE JEUDI DERNIER

Message  CASSOUILLE Mer 26 Nov - 21:17

Si je comprends bien leterme reste tjs à envoyer la patate chaude au lux et c'est la faute aussi de TA ,
mais la cbfa ??aucun renseignement mais il trouve cela bien sans doute!
quel aplomb quand meme

CASSOUILLE

Nombre de messages : 150
Date d'inscription : 21/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  Francinou Mar 25 Nov - 23:23

Bonjour!

voici un extrait intéressant pour nous du compte rendu des débats de la chambre de jeudi dernier:
Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen):


"03.03 Meyrem Almaci (Ecolo-Groen!): Mijnheer de eerste minister, het is hier al door verschillende collega's gezegd: de Belgische Kaupthing-spaarders zitten in de tocht. U weet net zo goed als ik dat een tochtige omgeving niet de meest gezonde is. 41 dagen al staan zij in de gang te wachten op een oplossing, terwijl gebleken is dat Groot-Brittannië en Nederland een oplossing aan hun spaarders die in een gelijkaardige situatie zitten, hebben kunnen bieden.



Op de vergadering van 6 november hebt u hier gezegd dat u de spaarders uur na uur en dag na dag op de hoogte zou houden. Wellicht zult u dat straks ook opnieuw zeggen. Uur na uur op de hoogte houden, maar het antwoord komt niet, terwijl er in andere landen oplossingen zijn. Kaupthing Bank zegt op dit moment dat hetgeen waarop u hoopt, de overname, nog altijd niet zeker is.



Ik heb een eerste concrete vraag. Wat is de stand van zaken? Blijft de regering prioritair voorstander van een overname? Of is ze al aan het werken aan andere scenario's? Denkt u eindelijk de stappen te nemen die Nederland en Groot-Brittannië ook hebben genomen, door het IMF bijvoorbeeld te vragen een extra voorwaarde in te bouwen om vooraleer zij steunmaatregelen aan IJsland geeft, het geld van de Belgische spaarders te deblokkeren.



Ik heb nog een tweede, meer fundamentele vraag. Hoe is het zo ver kunnen komen? Hoe is het kunnen gebeuren dat, hoewel op 1 april al duidelijk was dat de Kaupthing Bank in België verschillende problemen had, de CBFA daarover nooit enig geluid liet horen? Hoe is het mogelijk dat een bank zonder een garantiefonds kon opereren op onze markt? Hebt u daarvan weet? Wat gaat u doen om dat in de toekomst te voorkomen?



03.04 Eerste minister Yves Leterme: Mijnheer de voorzitter, collega’s, sta mij toe een opmerking te maken alvorens de vragen te beantwoorden.



Het is normaal, dat hoort toch zo voor de oppositie, dat men iedere week vragen stelt. Ik wil vandaag toch vaststellen dat ik heb toegezegd, namens de voltallige regering en gesteund door de meerderheid in dit Parlement, dat wij, in het aanschijn van een in de afgelopen 100 jaar nog nooit geziene crisis, het belang van de spaarders zouden waarborgen en dat wij al het mogelijke zouden doen om ervoor te zorgen dat geen enkele landgenoot in deze banken een spaarcent zou kwijtspelen.



Men heeft mij hier vanop de tribune en vanuit alle hoeken week na week “gematraqueerd” met wat er allemaal zou gebeuren en welke verkeerde inschattingen ik had gemaakt. Ik stel vandaag vast dat geen enkele Belgische spaarder ook maar een eurocent kwijt is. Bovendien is ons beleid, dat Europees als voorbeeld geldt, eerder deze week onderschreven is door een rechter in kort geding. Daarstraks heb ik bij de Europese Commissie akte kunnen nemen van het feit dat de Commissie haar goedkeuring geeft aan de beleidsmaatregelen die wij hebben genomen. Wat wij hebben toegezegd aan de Belgische spaarder; wat ik hen heb beloofd, wordt realiteit.



Wat uw vraag inzake Kaupthing Bank betreft, zeg ik nogmaals heel nadrukkelijk dat wij uur na uur de toestand opvolgen. Ik zal daarvan straks het bewijs leveren. Bovendien zullen wij ook ten aanzien van die spaarders alles doen, rekening houdend met de verschillende situatie, opdat ook die mensen hun spaarcenten in veiligheid zouden kunnen worden gebracht.



Ik kom dan tot een element van pedagogie als ik de vragen horen. Wat is juridisch de situatie van Kaupthing zoals zij werkt in België? Wat is het verschil tussen het kantoor in België en bijvoorbeeld andere IJslandse banken waarvoor ondertussen oplossingen - volgens u oplossingen tussen aanhalingstekens - zijn gevonden? Eerst merk ik op dat men het de Belgische spaarders niet ten kwade kan duiden dat zij niet wisten dat zij te maken hadden met een Luxemburgse bank.



Mevrouw Almaci zegt hier dat zij al van in april wist dat er problemen waren. Dat kan zijn, mevrouw Almaci. Ik heb vastgesteld dat Test-Aankoop tot eind september deze bank heeft gepropageerd en heeft aangeboden als de meest zekere en beste belegging voor de Belgische spaarder. Niet de regering, of wie dan ook, maar Test-Aankoop heeft dit naar voren geschoven. Men kan het die spaarders dan ook niet ten kwade duiden dat er een verschil is in de juridische situatie van de banken die u aanhaalt.



Wat is het objectief verschil tussen Kaupthing Bank Luxembourg s.a. en de Belgische banken die getroffen werden door de financiële crisis? Dat verschil bestaat erin dat Kaupthing Bank Luxemburg geen Belgische banklicentie heeft. Dit betekent niet dat wij de mensen aan hun lot overlaten. Dit betekent alleen dat, terwijl ik samen met collega’s in de cockpit zit voor het redden van de Belgische banken, ik mij hier moet verlaten op de inspanningen van anderen. Het is de Luxemburgse regering die deze inspanningen moet leveren want de IJslandse regering heeft geen autoriteit over die bank. Wij moeten ons ter zake dan ook verlaten op de inspanningen en de juridische rechtsregels die in Luxemburg van toepassing zijn.



U mag daar kritiek op hebben, er allerlei kanttekeningen bij maken of het betreuren maar de realiteit is wat ze is. Zelfs Test-Aankoop heeft daarover geen commentaar of uitleg gegeven toen men in het blad het Belgische bijhuis van Kaupthing propageerde. We moeten dus rekening houden met de Luxemburgse procedure van opschorting van betaling, die de gelijke behandeling van alle schuldeisers van de betrokken bank garandeert overeenkomstig het Luxemburgse recht. Luxemburg is een rechtsstaat. Er zijn procedures en die worden scrupuleus gevolgd.



Ik bevestig vandaag dat bestuurders van de bank en daarnaast ook mensen die voorlopig zijn aangesteld als zaakwaarnemers met vertegenwoordigers van de Luxemburgse regering in onderhandeling zijn. Ik kan u zeggen dat het sinds een paar uur duidelijk is dat er effectief een ernstige kandidaat-overnemer is voor Kauphting Bank Luxemburg. De gegevens zijn nog maar een paar uur beschikbaar maar ik zal dat morgen met meer uitleg kunnen toelichten aan een delegatie van de klanten van Kaupthing.



Wat betreft de referentie aan Iceave, de internetbank van Landsbanki. De bijkantoren in het Verenigd Koninkrijk en Nederland hebben effectief een product Iceave op de markt gebracht. De Belgische en Nederlandse klanten die in deze zaak getroffen zijn, vallen onder de IJslandse depositogarantieregeling. IJsland is lid van de Europese Economische Ruimte en is ingevolge een Europese richtlijn verplicht om in een depositogarantie te voorzien van minimum 20.000 euro. IJsland is virtueel failliet en zonder bijstand van het IMF kon het deze regeling niet financieren. Wat hebben de klanten van Landsbanki, die voor u een voorbeeld zijn? Ze hebben de garantie dat IJsland beloofd heeft om per Iceave-klant 20.877 euro te vergoeden. Om 700 tot 800 dossiers "te kennen" van Belgische klanten van Kaupthing Luxemburg kan ik u zeggen dat dit bedrag niet voldoet om een heleboel mensen hun spaarcenten terug te betalen.



Ik kom dan bij de CBFA. Nazicht van de wetgeving ter zake, die is goedgekeurd in Kamer en Senaat, zal u duidelijk maken dat de mensen van de CBFA gebonden zijn door het beroepsgeheim dat – op basis van regelgeving goedgekeurd door Kamer en Senaat – strafrechtelijk gesanctioneerd kan worden. De strikte naleving van dat beroepsgeheim is trouwens een basisgegeven in de ordening van het prudentieel toezicht in ons land en is ook een basisgegeven in de internationale samenwerkingsakkoorden over de uitwisseling van informatie tussen prudentiële toezichthouders.



In dit stadium, mevrouw Almaci, kan ik als eerste minister niet van de CBFA eisen dat zij informatie zou leveren over het toezicht dat zij desgevallend zou hebben uitgeoefend op de activiteiten van Kaupthing Luxemburg. Ik voeg er nog aan toe dat de eerste verantwoordelijkheid, overeenkomstig de licentie die verleend is en overeenkomstig de samenwerkingsakkoorden ter zake, daarvoor ligt bij de Luxemburgse prudentiële toezichthouder.



Ik besluit, mijnheer de voorzitter. Er zal weer sceptisch worden gereageerd. Men zal weer zeggen dat ik niet geantwoord heb. Welnu, ik zeg u: de Belgische spaarder weet dat deze regering antwoorden geeft en dat zij bovendien haar beloften nakomt, namelijk dat Belgische spaarders bij Belgische banken geen eurocent spaargeld kwijtspelen dankzij het engagement van de regering, dat onderschreven wordt in het vonnis van het kort geding eerder deze week en ook door de Europese Commissie.



03.07 Meyrem Almaci (Ecolo-Groen!): Mijnheer de premier, er is mij in heel de bankencrisis iets opgevallen. Iedereen schreeuwt over openheid, transparantie, duidelijkheid en goede acties ondernemen maar nog nooit werd zo ontransparant, onduidelijk en slecht gecommuniceerd door zowel de banken als deze regering als dit thans het geval is.



Ik ga niet uitweiden over het Fortis-dossier want er zijn nog verschillende interpellaties hangende. Op 6 november hebt u hier in de plenaire meegedeeld dat u de mensen van uur tot uur, van dag tot dag zou laten weten wat er gebeurde. Zij moeten zelf met u contact opnemen om te weten wat de situatie is. Op 7 november is officieel de laatste communicatie van uzelf vertrokken.



Wat merken we tot de dag van vandaag? U doet smalend over de andere landen die een oplossing hebben gevonden, maar de spaarders die al 41 dagen wachten, hebben de facto nu nog niks in handen. Sta me even toe. Ik heb ook de vorige keer gehoord dat u blijkbaar nogal de pik hebt op Test-Aankoop. Ik ben geen lid van Test-Aankoop en het komt mij ook niet toe hen te verdedigen, maar sta mij toe daar toch iets over te zeggen.



De voorzitter: …



03.08 Meyrem Almaci (Ecolo-Groen!): Mag ik mijn zin echt niet afmaken?



De voorzitter: 10 seconden, omdat u het bent.



03.09 Meyrem Almaci (Ecolo-Groen!): 10 seconden. Het ontstellende aan heel uw aanval op Test-Aankoop is dat zij niet de informatie hadden die de CBFA wel heeft. In de plaats van de CBFA te bevragen en Test-Aankoop aan te vallen, zou u beter eens dringend nagaan wat er fout is gelopen in de communicatie van u en uw diensten."




Francinou

Nombre de messages : 373
Date d'inscription : 12/10/2008

Revenir en haut Aller en bas

2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen) Empty Re: 2008-11-20 :: Chambre :: Y. Leterme est interrogé par Meyrem Almaci (Groen)

Message  Contenu sponsorisé


Contenu sponsorisé


Revenir en haut Aller en bas

Revenir en haut

- Sujets similaires

 
Permission de ce forum:
Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum